FUNDIDO A NEGRO (TERESA RAMIRO). Bicos de Sal.
Percorres os
camiños e congostras
degolando a herba
Sei que agardas por min nos
arrabaldes
arrancando as
follas do calendario
mentres a lúa devala as marés
do meu diario de a bordo.
Tentar facer unha critica literaria
imparcial e obxectiva dun autor/a, poeta por mais señas na súa "opera
Prima", cando se ten a sorte de entrada, de ser un admirador fervente da
súa persoa e da súa obra, e algo así
como sentirse un Icaro calquera pretensioso de acadar o Sol, con as súas as de
cera.
Despois xa foi un torrente
intermitente de encontros e conversas afastadas, trenzadas nos fíos destas redes, as veces marabillosas que serven para
unir, e descubrir que detrás da pantalla do ordenador hai todo un mundo, tan
diferente como interesante do noso Deus das pequenas cousas, nas que nos
enredamos case que sen querer.
Un tempo mais tarde foi o areal de
Berres na Estrada, e logo o novo encontro nun teatro dos soños, como foi aquel
Bonabal dos nosos ancestros, diante das tumbas dos pais da patria toda, e alí
de novo ela, e a súa poesía de mar e sal.
E o noso inesquecible e entrañable
poemario de ousadía e atrevemento; "E de Súpeto o Inverno", colección
de versos e autores,de sentimentos, de palabras e poemas espidos de artificios,
atrapados libres no vento das acuarelas e as fotos que nos falan través deles, e de tantos como alí estivemos.
E tantas oportunidades, como
sorpresas, e mais apertas, e bicos e poesía, e libros nos que colaborar, e
soños cumpridos, e viaxes a través dos fíos dun poema, dunha foto, dunha
acuarela, dun xeito xeneroso e tan intimo como é o de espir o corpo, espir a
alma e deixarse contemplar, translucida e transparente, tal e como é ela, así
natural e sen artificios, porque a mentira non ten cabida no mar, e moito menos
nos versos de un poema.
E finalmente, despois de voltas e revoltas, de
dimes e diretes, de esto e aquelo chegou porque tiña que chegar e estaba visto
que non había escapatoria posible, porque Teresa escribe dende sempre, e a poesía
vai e sae dela, porque ela mesmo é poesía e mar e luz e sombras e claros e
escuros, e sol e lúa. A poesía é o día a día, é a vida, é o camiño, din Teresa; Non sei
definila exactamente. É todo. Calquera cousa é poesía, calquera situación,
calquera idea, calquera sentimento. A poesía atópase en calquera lugar.
E dende logo que si que FUNDIDO A NEGRO. Como ela mesma explica nunha recente
entrevista no xornal XERMOS, e iso todo, e moito mais;
O
título vén de que un dos meus fillos, hai moitos anos, participou nun filme. No
guión, ao final, puña: “Fundido a negro”. Daquela eu pensara: claro, a vida son
escenas, está composta de escenas, e ao remate fúndese todo a negro.
Un ronsel de lúas e marés
baixas
deixaron en min
vestixios de
artrose e reuma,
Case todo neste poemario é semella un flash, unha
imaxe, un recordo gravado no corazón, ou coma ela mesma recorda;
Busquei
máis ou menos os poemas axeitados, pero a maioría son momentos, escenas. Moitos
veñen dados dunha imaxe, dunha persoa. Xorde a imaxe e a raíz de aí o poema.
Teño que dicir que non son poemas pesimistas. Son poemas realistas, porque a
vida non é fermosa. A vida está chea de complicacións, de cambadelas, de
trabas, de problemas. Por que sempre reflectir o fermoso, o amor, todo o
bonito? Non. A realidade non hai por que ocultala. A morte existe. E
acompáñanos. Non ten sentido a vida sen a morte. Por moito que nos empeñemos en
exaltar a vida, a morte vai parella á vida, é a sombra da vida.
A
imaxe fálanos de algo especial, unha vía cara a algures, cara a moitos sitios,
pero a ningún sitio en concreto. As súas cores son o negro, o negro da vida, o
branco, o gris, os diferentes tons. E os escaramuxos. Porque por moi dura ou
moi difícil, por moitas circunstancias negativas que teña a vida, hai momentos
sumamente positivos. De aí xorden tamén os escaramuxos, esas floriñas que
non son máis ca unha silveira florecida.
A súa avoa traballaba de lavandeira
recorda, unha ducia de irmáns, as pitas os porcos e coellos, a ria do Burgo
sempre coma imaxe fixa na retina ;
A miña avoa baixaba a
cidade a entregar a roupa limpa lavada para os médicos e militares, e recoller
a sucia a lavar. Encantábame acompañala porque naquelas casas vivían tamén
rapaces coma min, e onde viven nenos hai contos.
Pasaba o dia guindando
nunha cerdeira, lendo un libro calquera, unha das miñas paixóns, e cando as
miñas amigas saían as festas e bailes, Eu quedaba na miña habitación lendo e
escribindo, porque son poeta practicamente dende que aprendín a ler e escribir.
En Fundido a negro, se sinte o mar, que rompe furibundo nas furnas dos cantís
ou morre docemente nos versos de salitre sobre as praias inventadas dos soños e
os recordos da vida. Latexa o corazón da palabra en rebeldía, contra a ferida
dos malvados que rouban a vida, e asasinan o futuro transformando a beleza, en
minas, en veas abertas por onde se verte o sangue da terra. Teresa nos fala do
que sabe, dos percebelleiros, das xentes invisibles das rúas, das nais, das
fillas, dos homes e as bestas, e xoga coas palabras como quen xoga as agochadas
de sempre, como quen vive a vida intensamente e para sempre, como poeta, como muller,
como nai.
Teresa nos fai perdernos e devagar por
entre congostras de sal e mar, ata que nun Fundido a Negro, remate a película
das nosas vidas.
Amarrei o mar
para
gardalo nun espello
sen decatarme
de que fondeara a barca
nos teus ollos....
Comentarios